čtvrtek 22. ledna 2015

RECENZE: Bylo nebylo - Odette Bean

Zlá královna uvalila na prince, princeznu a celé království zlou kletbu. Zní vám to jako úryvek z nějaké pohádky? Přesně tak začíná kniha Bylo nebylo na motivy stejnojmenného seriálu. Nepřející královna nechce vidět šťastný konec Sněhurky a prince a proto na ně a celou pohádkovou říši uvalí kletbu, která je všechny uvězní v našem světě, kde si nebudou na nic pamatovat. Je jen jediná šance, jak ji lze zlomit a tou je Sněhurčina dcera Ema.
3907Ema nepoznala pravou rodičovskou lásku, možná proto žije svůj život odlišně než jiné ženy. Často se stěhuje, od mužů se víceméně distancuje a byla ve vězení. Nyní se živí jako lovec hlav. To se změní v den jejích narozenin, kdy si přeje, aby už dále nebyla sama. V tom momentě zvoní u dveří malý Henry – její syn, kterého neviděla od jeho narození. Zažila už několik problémů, a nerada by se dostala do dalšího, a proto ihned Henryho veze zpět domů k jeho adoptivní matce. Henry po cestě Emě vypráví pohádku o Sněhurce a princi Krasoňovi a snaží se ji přesvědčit, že právě ona je tou Emou z pohádky, která může všechny pohádkové postavy zachránit. Právě Henryho pohádky ji přesvědčí, aby zůstala ve Storybrooke. Chce svému synovi pomoci, protože zjevně žije až příliš ve světě fantazie. Ani sama Regina, adoptivní matka Henryho, se Emě zrovna nezalíbila. Stará se o jejího syna opravdu dobře? Proč ji Henry tak moc nenávidí, když podle všeho by se u samotné Emy lépe neměl? Emě se nelíbí čím dál více věcí, proto se rozhodne ve městečku zůstat a přijít tomu na kloub.
Ve všech případech, kdy má kniha filmovou adaptaci, nepřijímám jiný způsob, než ji napřed přečíst a až potom vidět. V tomto případě bych to udělala přesně naopak! Už jen proto, že je tentokrát kniha podle seriálu. Právě ve srovnání s ním je pro mě kniha slabší. Hlavním důvodem je pro mne vynechávání příběhů samotných postav z pohádkové říše, protože kniha je psána hlavně z pohledu Emy ze Storybrooku. Tím pádem mi dost věcí chybělo, a kdybych neznala seriál, asi bych se nedovtípila, kdo je například Rampelník nebo Popelka.
Chybí mi také minulost jiných postav, potom totiž čtenář nemůže tak docela chápat jejich chování. Myslím, že by knize neuškodilo, kdyby se kniha obohatila o pasáže z výše uvedenými poznatky. Byla by tím pro mě pohádkovější, a to je to, co dělá seriál tím, čím je.
Teď bych ráda upozornila ty, kteří seriál neviděli, nebo nedokoukali první sérii do konce. V následujících řádcích mohu prozradit zásadní věci! (Text je psán bílou barvou, zviditelníte ho tedy označením myši.) Ve srovnání se seriálem je kniha slabší. Hlavním důvodem je pro mne vynechávání příběhů samotných postav z pohádkové říše. Kniha je psána hlavně z pohledu Emy a to ze Storybrooku. Tím pádem mi dost věcí chybělo, a kdybych neznala seriál, asi bych se nedovtípila, kdo je například Rampelník jenom tím, že je psáno, že má zájem o dítě nebo Ashley alias Popelka. Protože například u zmiňované Popelky není v knize vůbec zmíněno, že právě o tu tady jde. Jsou zde jemné náznaky, že má macechu a dvě sestry, ale přímo to tam řečeno není. Opravdu hodně mi v knize chybí minulost jiných postav, potom totiž nemůžeme tak docela chápat jejich chování. Regina – zlá králova také nevypadá jako zákeřná osoba, alespoň v prvních kapitolách knihy. Kdybychom viděli seriál, věděli bychom, že je opravdu krutá, protože se neštítí zabít ani svého otce pro svůj prospěch. Tato pasáž mi například v knize chyběla. I když není zase tak podstatná. KONEC SPOILEROVÉ ČÁSTI
princ-krason-david-nolan-fotoCo se týče postav, tak neumím říct žádnou, kterou bych neměla ráda. Pan Gold (Rampelník) mi jednu chvíli lezl na nervy, jindy zase tahá za jeden provaz s hlavními hrdiny, a tak mu vše odpustím. Zlá královna byla u mne dlouhou dobu v nemilosti, dokud jsem se nedozvěděla důvod její pomstychtivosti, poté i ona získala špetku mého pochopení. Avšak má milovaná postava je Henry. Je neodolatelný, odvážný, nikdy se nevzdává a jde sám proti všem. Stále dokola přesvědčuje Emu, že je musí zachránit a nedbá toho, že mu nikdo nevěří. Samotná Ema, to je prostě nejlepší ženská postava, jakou znám. Je drzá, jde si za svým a scény, kdy proti sobě válčí s Reginou, jsou mé nejoblíbenější. Bez toho by v knize chyběla akce a i trocha té romantiky, kdy matka bojuje o svého syna, kterého se zřekla.
Jestli knihu, nebo seriál, to je už na vás. Doporučuji však napřed seriál, a až si ho zamilujete – a věřím, že ano –, potom číst knihu jako již pravý fanoušek. Stojí to rozhodně za to už jen proto, že neznám jediného muže, který by v seriálu nebyl svůdný a kniha je perfektní věc, pokud vám vypadl děj první série a potřebujete ho oživit přesně tak jako já.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Odette Bean
EAN: 9788074477386